Multichoice offered to pay SABC for political influence over digital migration: DA

Reading Time: < 1 minute

The Democratic Alliance (DA) says minutes of the SABC board meeting have revealed that MultiChoice sought to pay the public broadcaster R100 million for its 24-hour news channel, in exchange for the SABC’s political influence over digital migration.

The minutes, dated 6 June 2013, form part of hundreds of documents provided by the SABC in December 2016 to the Ad Hoc Committee on the SABC Inquiry.

They support allegations in media reports last week that Multichoice paid Gupta-owned ANN7 millions in exchange for similar influence over government’s position on set-top boxes.

The DA’s Phumzile van Damme says that while companies should be allowed the space to conduct business in a free market system, there must be adherence to business ethics and the law.

Click for minutes of June 2013 meeting

Click to watch a related video below: